laupäev, märts 29, 2008

Kas väikesed jäävad ellu?

Sisekujundus- ja arhitektuuriajakiri Ruum pannakse kinni, muutes ta miskiks almanahhiks. Kultuuriajakiri Muusa ägab majandusraskustes ja sulgub ilmselt ka varsti, nii kurb kui see ka pole. Raamatupidamismiinused tähendavad reeglina ühemõttelist lõppu.
Ajakirjandusturg maailmas ei ole nii ühemõtteline, lugesin just lugu ühest briti kirjastusest, kes on olnud üliedukas, ostes kokku erinevaid nišiväljaandeid, heavymetallehti, ristpistefännide, kassisõprade ja koduse sepatöö ajakirju. Näib, et tulevik ei ole enam peavooluajakirjade – mis tähendab reeglina lihtsalt mingit vormitut naistekat – tootmises. Uuel ajal tähendab sihtgrupi täpsem määratlus ellujäämisvõimalust. Internet ei ole ju tegelikult ajakirju tapnud, vastupidi, nii palju pole neid kunagi ajakirjanduse ajaloo jooksul olnud. Aga ajakiri vajab ellujäämiseks lugejat, ja see ei ole lihtsalt juhuostja, kes kogemata väljaande ostukorvi pillab. Ajakiri, pärisajakiri vajab fänni. Nüüdisajakirjad, mis suudavad ellu jääda, on pigem fanzine’d, kui massitooted. Näiteid? Eesti turult käin välja näiteks rula- ja trikirattasõitu foto ja graafilise disainiga siduva Sahtli või erinevalt autoesitluste kalendaarsest tsüklist uimastatud tavatehnikaajakirjast fanaatilist entusiasmi kiirgava Motomaania. Kasumit pole muidugi erilist, aga vähesed lugejad on rõõmsad.
Kuid Eesti turg on kurvalt väike. Tegijatepoolne entusiasm põrkub varem või hiljem vastu müügiosakonna tõsiseid mõtteavaldusi. Äriliselt kasutu väljaanne ei saa kaua ilmuda. Uks sulgub ja töötajad lähevad välja uut tööd otsima.
Mitte et ma ei saaks ajakirjakirjastuste ärimudelist aru. Väga arusaadav on. Ja ma saan aru ka Kultuurkapitali tõrjuvast hoiakust mitteriiklike väljaannete rahastamise teemal. Ma olen kuulnud – küll suulise refereeringuna - näiteks ka kulka sihtkapitalis istunud kultuurikorüfee mõtet, et näiteks disainereile ei pea üldse raha andma, nad on niigi rikkad, neil on autosid ja maju.
Aga siin ongi põhiküsimus peidus. Mida keegi teeb? Kellele? Kas siia üldse puutub küsimus, mis seisus ta enda majapidamine on? Mis on tema väljaande idee, kas hoogne reklaamiraha kokkulükkamine või midagi enamat?
Väikesi projekte peaks keegi toetama. Sest ilmselt on Eesti liiga väike, et siin tekkivad sisulised ajakirjaideed ellu suudaks jääda.