teisipäev, veebruar 26, 2008

Miks ma Veidemanniga jonnin?

Oli juhus kirjutada Ekspressi aastapäevaeelse numbri juhtkirja - mis oli kollektiivne, no ehk kümne inimese pingutus - üks lause. Vist ütlesin, et:
"Üldse ei tahaks enam kuulda veidemanlikku lõpmatut kultuurimuret ja õudset hala eesti rahva või keele väljasuremise pärast."
Mitte et sel teemal muretseda ei tohiks, aga ma pean seletama, miks ma tõmbun Veidemanni tekste lugedes näost punaseks. Minu jaoks on prof. V ikka tõeline prof. Nuttjahala. Tema traagiline poos ja ülespuhutud paatos iseenesest juba ajavad vihale. Negativism ja hüsteeriline mure; ja samas erapoolik ettekujutus Eestist ja maailmast. Pühadusest ja rituaalist ja millest veel. Masendavad klišeed. Kirjanduse muutmine millekski Lenini mausoleumi sarnaseks. Mitte et V. poleks kunagi oluline kriitik ja peatoimetaja olnud, aga see muudab praeguse, Postimehe ja professoritiitli najal toestatud ulgumise veel nõmedamaks.
Noh, nüüd saime siis vastulöögi; ja samas vaimus kui ikka.
http://www.postimees.ee/260208/esileht/arvamus/313840.php?rein-veidemann-suu-laulab
ja ikkagi, raiuge või tükkideks, ma tahan olla optimist. Mitte et kõik oleks hästi, aga ma ei taha lakkamatut halamürgitust. Tegusid rohkem, halisemist vähem, hr professor!

ps
Sõber T kirjutas umbes 10 aastat tagasi umbes samasuguse mõtteavalduse ühe V loo peale ja see ilmus Areenis. V, kunagi Vikerkaares demagoogiavõtete leksikoni avaldanu vastas Päevalehes labasevõitu repliigiga, kus kasutas väljendit "Keegi T" - vrdl vene keeles kunagi levinud solvanguga "njekii" tundmatu, mõttetu isiku tähenduses. T oli hetkel minu arust Areeni peatoimetaja. Ei mõtle hierarhilistes kategooriates, kuid V. on masendavalt erapoolik ja sallimatu küll; ja praeguseni...

1 Comments:

Anonymous Anonüümne said...

Igaühel on õigus Veidemanni üle naerda, aga ka Veidemannil on õigus avaldada oma arvamusi. Või sõnavabadus meil enam ei kehti? Kuidas küll sattusid Ekspressi kultuuritoimetajad selles asjas helmete jt natsidega ühele poolele? See Areeni kaanelugu oli ikka täiesti arusaamatu, sest "inimsusevastane kuritegu" on konkreetne juriidiline mõiste (umbes nagu "mõrv", ainult et rängem, aegumatu) ning see oli asetatud ühte konteksti tegelike kultuurivaenulike tegudega.

10:36 AM  

Postita kommentaar

<< Home